Ghee (geklaarde boter)

Zonder dat we het vaak weten, wordt de boter of olie die we tijdens het bakken gebruiken veel te heet. De olie of boter verbrandt daardoor en is schadelijk voor de gezondheid. Ghee is een Indiaanse vorm van geklaarde boter dat veel goede vetten en vitamines bevat. We maken het door alle eiwitten (die normaal verbranden bij de hitte) uit de boter te halen. Hierdoor verhogen we het verbrandingspunt tot wel 250 graden en is het veilig om mee te bakken en te frituren. Ghee is drie maanden lang houdbaar en wel een jaar als het in de koelkast wordt bewaard, maar dan is het natuurlijk al lang op 🙂


Ingrediënten 
voor ruim 700 ml:
4 pakjes ongezouten grasboter van 250 gram


Voedingswaarden voor 1 eetlepel (15 gram):
Calorieën: 126,9 kcal
Koolhydraten: 0,0 g
Vetten: 14,9 g
Eiwitten: 0,0 g
Vezels: 0,0 g


Bereiding:

Pak een pannetje en smelt daar de boter in op heel laag vuur.

 

ghee-boter
Laat de boter langzaam verwarmen en schep de witte schuimvlokken die naar boven komen eraf met een lepel. Zorg ervoor dat je alle witte vlokken er rustig vanaf schept zonder te roeren.

 

ghee-schuimlepel
Als al het witte schuim weggeschept is en de ghee zo helder is dat je de bodem van de pan kunt zien, is de ghee klaar. Pak een paar potjes en zet hier koffiefilters in zoals op onderstaande foto. Giet de ghee langzaam over in de pot via het filter. Hierin blijven de nog overgebleven onzuiverheden zitten.

 

ghee-filter
Laat de ghee met een open deksel afkoelen totdat het stolt. Bewaar een potje uit de koelkast zodat je deze gelijk kunt gebruiken, zet de andere in de koelkast om te bewaren. Op de onderstaande foto (op de lepel) is goed te zien dat je de deeltjes die zouden verbranden als je zou bakken met de boter eruit gehaald hebt en zo het verbrandingspunt flink hebt verhoogd!

 

ghee

 

Eén bericht

Geef een reactie